Danmark

Nu är jag äntligen hemma, eller jag kom ju hem i morse, vid sex. Det har varit jätteroligt där, men man fick jobba hårt! Resan till Danmark gick jättebra, allt gick som planerat, dock inte hemresan. Lyckades åka med fel taxi men vi kom ju fram iaf.

Söndag -

Att åka tåg i nio timmar, sitta i Göteborg i tre timmar, sedan vänta på färja i två timmar, och efter det åka färja i tre timmar var faktiskt inte så jobbigt som det låter! Det jobbigaste var att vänta i Göteborg och att åka färja, blev smått sjösjuk(?).

Men väl framme var allt värt det, Andrea hämtade oss i Fredrikshamn och då åkte vi hit till stallet, fem mil bort. Vi fick en snabb rundtur, titta på alla hästar. Just nu hade de ca 20 shetlandsponnyer här, som nu i veckan skulle åka till Holland, där har man nämligen shettisar som får, att de bara betar gräs och så.

Vi fick också se alla andra hästar, och herregud så fina! Ca 50 stycken ridhästar och ponnyer har de, i alla olika storlekar och personligheter.  Stallen var uppdelade Storhästar- Ponnyer- Dåliga/Sjuka hästar, ganska roligt att se.

Vi kommer inte behöva mocka på hela veckan, för alla hästar står på halmbädd. Så varje morgon slänger vi bara in mer halv till dem.

Måndag -

Vi började med att halma, släppte in och ut hästar ur skrittmaskinen hela dagen och hann tillochmed rida en gång. Jag fick ha en liten ponny som heter Joep, påminner lite om Hubbe, fast större. Han var faktiskt trevlig med jag red jättedåligt! Olina fick rida på en häst som heter Zavalla först, en riktig myshäst, sedan på en ponny som hette Carina. Men när Olina red för andra gången hade jag gått och lagt mig ett tag, för jag hade ju förståss fått feber! Hade känt mig febrig hela dagen men jag ville ju jobba, men vid fyra tog jag en paus och sov i en timme ungefär.

Tisdag -

En ganska vanlig dag, vi började med att lasta alla shettisar och några andra halta hästar som Jan (som äger hela stället) skulle åka med till Holland(?). Efter det fortsatte vi att grejja med skrittmaskinen och vi red en gång med.

Onsdag -

Jobbade på
som vanligt med skrittmaskinen och så, men på kvällen hade vi ridlektion för Andréa, något som jag behövde. Efter det så lärde Andréa oss att klippa hästar, när vi klippte en ponny som hette Peggy. Det gick ganska bra, en väldigt snäll häst!

Torsdag -


Också en vanlig dag
först, men vi fick rida ut. På kvällen klippte vi en till häst, Joep. Han var också snäll så det gick bra, vi var dock kanske inte de bästa på att klippa raka linjer och så.. Haha! Efter det så kom Jan hem igen, med ett lass med hästar. Vi lastade av dem och sen gick vi och la oss.

Fredag -

Vi jobbade bara fram till lunch, men vi hann rida endå. Kvart i ett så åkte vi till Fredrikshamn och klockan två så gick färjan, vi tog oss till Göteborg, lyckades åka med fel taxi men kom med tåget iallafall. På tåget hade de biosalong så vi såg på en film. Kunde faktiskt sova ganska bra, men ibland var det någon som satt med oss och då var det ju svårt att sova. Kom fram till Ånge vid kvart över fem och var hemma vid sex. Då såg jag lite på film sen så sov jag!

Vi fick bo i ett rum
på övervåningen i stallet, det var jättefint! Olina kommer säkert att visa bilder. Det var gemensamt kök, där fanns det badrum, tv och så. De andra som jobbade där var jätteroliga, så jag trivdes jättebra! De var nästan lika konstiga som vi, "Vill ni äta här eller ta med mig hem?" hahaha!

Bilder kommer
jag nog att stjäla av Olina någon gång.

Ha de bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0